Hoppa till sidans innehåll

Munktellcykling


Allmänt:

För att  skapa trygghet och få en säkrare cykling ska alla agera och uppträda på ett sätt  som gör att det skapas lugn och vänlighet på banan. Viktiga hållpunkter  är:

·         Visa  hänsyn och respekt för varandra

  • Behandla andra som du själv vill bli   behandlad
  • Föregå   alltid med gott exempel
  • Ha hög   koncentration och var uppmärksam
  • Höj   inte rösten onödigt högt (det förknippas ofta med fara och skapar därmed   oroligheter i klungorna på banan)
  • Det är   absolut förbjudet att snyta sig/spotta på eller utanför   banan

·         Förstå  och respektera grundregler

 

  • Cyklisterna   bär ansvar att upplysa varandra eller informera ledningen om avvikelser från   reglerna sker.

Grundregler:

·         Håll jämn fart! Undvik snabba  fartjusteringar, dvs. inget frihjulande och ryckvis  trampande.

·         Använd inte cykelns bromsar, fartjusteringar  är givetvis tillåtet. Broms används BARA i nödfall. 

·         Tänk på att alltid ge rätt tecken för att  upplysa eller varna andra cyklister.

·         Kommunicera med varandra innan träningen börjar vilka tecken som ska  användas.

·         Ge inte tecken i onödan utan håll både  händerna på styret.

·         Tänk på använda dig av minnesregeln ”Blicken-Pilen-Bilen” i samband med  filbyten.

·         Håll linjen och var kvar på samma bana,  speciellt i kurvorna.

·         Omkörningar sker alltid inåt dvs. till  vänster.

·         Endast tillåtet att stanna på  innerplan.

·         Ingen cykling utan hjälm och bromsar (det  går att låna hjälm).

·         Tempostyre är inte  tillåtet.

·          Vätskeintag är inte tillåtet med följande undantag: du  ligger sist i klungan eller på bana 4 samt att du är erfaren och inte tappar  flaskor.

Banor och dess  användning:

Löparbana är indelad i 4 banor. Inifrån räknat så är det bana nr 1 och  ytterst är bana 4.

·         Bana 4: Används för långsam cykling under  uppvärmning eller efter intervaller. Farten får inte vara lägre än 25  km/h.

·         Bana 3: Används normalt vid träning. Här ligger  de flesta cyklister antingen ensamma eller i klunga. Fart ca 32-38  km/h.

·         Bana 2: Används vid omkörning av långsammare  cyklister/klungor. Kan ibland användas av snabbare cyklister/klungor t.ex. vid  intervallträning. Fart över 40 km/h.

·         Bana 1: Används vid omkörning.  Normalt  går ingen kontinuerlig trafik i denna bana. Denna bana bör bara användas av  erfarna cyklister. Obs pedalen kan slå i  banan!

Max  hastighet 44 km/h gäller på alla banor.

Klungorna får inte vara större än 10 cyklister för då är det bättre att  bilda 2 mindre.

Det är din skyldighet att tänka  på att alltid hålla ett avstånd till framförvarande cyklist som du behärskar  utan att framför- eller bakomvarandes säkerhet  äventyras.

 

Vid start och avslut av  cyklingen

Start:  Trampa upp fart på innerplan på sidan vid läktaren, kontrollera att ingen kommer  och kör ut på bana 4.

Avslut:  Kontrollera att ingen kommer bakom, om så är fallet cyklar du ett varv till.  Annars åker du av inåt på banorna så att du hamnar på  innerplan.

Det finns speciella regler och avvikelser från  ovanstående för ungdoms-, nybörjar och triathlonträningarna. Kontakta ansvarig  ledare vid frågetecken.

 

Till sist använd  ditt sunda förnuft!

Cykling  på MunktellArenan är INTE en rättighet som föreningarnas medlemmar har i  medlemskapet, utan det är förenat med STORT ansvar för medlemmen. 

Om regler inte  följs kommer styrelsen från föreningarna att besluta om avisning av cyklisten  och vid återkommande avstängningar kommer en motion att lämnas till årsmötet för  uteslutning ur föreningen.

 

Uppdaterad: 2016-03-03 18:52
Skribent: ECK-EIK

VÅRA SPONSORER:

Bravida

 

 

 AB Karl Hedin

 

HyrLift

 

Moller bil

 

 NJ Elinstallation

 

Ryds Bilglas

 

Vilsta Sporthotell

Levin Racing 

 

  VÅRA SAMARBETSPARTNERS:

 

 SPONSORHUSET            

          

  Ullmax

 

Världensbarn

Postadress:
Eskilstuna CK - Cykel
Box 6040
63006 Eskilstuna

Kontakt:
Tel: 072-742 14 89
E-post: This is a mailto link

Se all info