Verksamhetsberättelse 2014

ESKILSTUNA CYKELKLUBB (ECK)

Styrelsen har under 2014 haft följande sammansättning:

Ordförande: Daniel Wedin, Eskilstuna

Sekreterare: Anna Möller, Eskilstuna

Kassör: Tiina Hällbom, Ärla

Ledamot: Louise Gustavsson, Eskilstuna

Ledamot: Tommy Eriksson, Torshälla

Ledamot: Mikael Jansson, Eskilstuna

Ledamot: Christer Flygholm, Ärla

Suppleant: Kerstin Gustavsson, Hållsta

Suppleant: Johanna Claesson, Hållsta

Medlemsantal

Antal medlemmar 2014 har varit  184 st.

Licenser

Antalet licensierade cyklister har under året uppgått till ett 20-tal.

Styrelsearbete

Styrelsen har haft 9 protokollförda möten under verksamhetsåret. Utöver detta så har vi haft möten kring vårt motionslopp Sméracet MTB motion, tränarmöten, möten om deltävlingen i Cycklocross SWEcup med mera..

Styrelsearbetet har präglats av mycket gott samarbete trots att många av oss i styrelsen är nya. Vi har en vision att öppna upp och vara mer tillgängliga i beslut, information och påverkan. Detta bla genom att vi startat en google-drive sida där alla dokument (både nya och gamla) lagras för att kunna delges till den som har behovet av detta. Det kan vara personer som tex ingår i olika arbetsgrupper, så som SmeRacet-gruppen, SmeCross-gruppen osv.

Olika arbetsgrupper, med både styrelsemedlemmar och intresserade medlemmar, av ett specifikt intresseområde har startats upp under året. Detta för att vara en kompletterande kraft i både teoretisk och praktisk anda gentemot styrelsen. Några exempel är att en grupp jobbar för en ev SM-bana i Eskilstuna kommun, en annan grupp jobbar för en ev vinterträningshall i Eskilstuna kommun osv.

Visionen om att starta en föräldragrupp har också diskuterats mycket, och en representant finns hittills (Richard Broberg). Inför år 2015 är styrelsens mål att ha ca 3 personer i denna grupp som ska ha funktionen som mellanhand i kommunikation mellan medlemmar, deras föräldrar och styrelsen.

I och med att de flesta styrelsemedlemmarna är nya har ni som medlemmar fått se en del nya beslut och förändringar, men vi är öppna för konkreta förslag till diskussion på våra styrelsemöten. Dessa synpunkter får gärna föras fram på möten i arbetsgrupperna, till föräldragruppen, via eck:s mail eller genom att kontakta någon av oss i styrelsen. Vi är villiga att lyssna till förslag, tankar och idéer.

Ekonomi

Resultat- och balansräkningen visar att klubben har en fortsatt stabil och god ekonomi, vilket framgår av kassören Tiina Hällboms  redovisning.

Stommen i klubbens ekonomi är intäkter från medlemsavgifter, medel från Idrottslyftet, statligt och kommunalt stöd, sponsorintäkter samt intäkter från vårt motionsarrangemang Sméracet MTB

Under året har försäljning av olika produkter skett av medlemmar för att dryga ut klubbkassan. Bla salamikorv, New body och grilloljor.

Tävlingskläder/sponsorer

Finansieringen av tävlingskläder och subvention av övriga klubbkläder har  kunnat tas från sponsorintäkterna. För detta riktar vi ett tack till:

AB Karl Hedin, NCC, Caverion, Eskilstuna Cykelcenter, Ryds bilglas, DBM, Hyr-lift, Viati samt NJ-Elinstallation.

Sponsoravtalen gäller för perioden 2013 -2015

Eskilstuna Cykelcenter har även hjälpt klubben med rabatter på cykeldelar samt med uppmuntrande presentkort till våra unga deltagare i Västmanlands cup, vilket vi också tackar för.

ECK har också sponsrats av Sportlampan som bidragit med pris till årets eldsjäl.

Samarbetspartners

Vi har också avtal med Ullmax (underställ och strumpor mm.) som innebär att vi får köpa bra funktionskläder till bra pris samtidigt som klubben får procent på allt vi handlar. Det kan ske via klubbens representant eller via vår hemsida där du kan läsa mer om erbjudandet.

Vi har även en egen shoppinggalleria på nätet vid namn Sponsorhuset.se. Där kan man köpa allt från resor till bläckpatroner till förmånliga priser. För varje köp som genomförs via Sponsorhuset går ett visst belopp eller procentsats tillbaka till klubben Läs mer på vår hemsida där du hittar länk till vår sida hos sponsorhuset.

Klubbens egna cyklar

Klubben äger 4 st MTB-cyklar för utlåning till ungdomar som kommer till oss och vill prova på cykelsporten. Det finns även 3 små landsvägs/racercyklar, också de för utlåning.

Rekrytering

Vi deltog i år med flaggor och informationsmaterial vid Eskilstuna kommuns cykeldag på Fristadstorget en lördag i maj.

Hemsidan och sociala medier 2014

Vår hemsida  www.eskilstunack.se är mindre levande än tidigare då alltmer information nu sker på vår Facebooksida.

Arne G Jonsson som i flera år har haft huvudansvaret för mediafrågorna är ej längre styrelsemedlem och deltar sällan i klubbens aktiviteter numera vilket också minskat innehållet. Nya skribenter och rapportörer har tillkommit men det behövs fler.

Vår Facebooksida Eskilstuna Cykelklubb  har nu nått uppemot 500 gillare och sidan har hundratals besök varje vecka.

En rad klubbmedlemmar deltar aktivt med information i text och bild och även länkade filmer på vår Facebooksida.

Smeracet MTB Eskilstuna  har fått en egen Facebooksida med uppemot 300 gillare. Ett populärt forum före, under och efter Sméracet.

Vi har även varit aktiva och puffat för våra arrangemang på en rad andra hemsidor, Facebooksidor med mera, främst andra cykelklubbar. Bra då vår ekonomi inte tillåtit någon annonsering.

Medlemmar och andra som gillar ECK kan själva skriva, diskutera, tipsa, länka och lägga ut bilder och film på vår facebooksida och vi ser gärna att fler utnyttjar den möjligheten.

Vi har även en sida på bildsajten Flickr  med plats för en mängd bilder, bildspel och filmer.

En förnyelse och breddning av arbetet med våra socialia medier och övrig nformation har diskuterats men inte kommit igång med full kraft.

Se vidare på vår hemsida www.eskilstunack.se

Media 2014

Vår verksamhet har under året uppmärksammats positivt genom flera reportage och intervjuer samt en rad nyhetsreferat i flera olika media:

Det gäller våra arrangemang Smeracet MTB, vår deltävling i Västmanlands Cup samt höstens deltävling i Cykelcrossens SWE.Cup.

Vi rider också på framgången för våra tävlingscyklister - främst då Ida Jansson vars fenomenala insatser både i Sverige och utomlands uppmärksammats av en rad media.

Media som  under 2014 haft reportage om ECK och föreningens arrangemang och cyklister:

Radio Sörmland (SR lokalradio)

Sportnytt (SR)

Eskilstuna-kuriren (lokal dagstidning)

Folket (lokal veckotidning)

Falu-Kuriren och Dala-Demokraten (Ida Janssons flytt från Eskilstuna till Falun)

Östnytt SVT

Sportspegeln SVT

Bicycling (Cykelmagasin)

Cycling (TV4 Sport (?)

Cyclesport (Cykelnyheter på webben)

Egna arrangemang

SméRacet  MTB Motion

Vi genomförde i maj för åttonde året i rad motionsloppet SméRacet MTB med lovord från många av deltagarna. Totalt hade vi 137 st startande cyklister i olika klasser/distanser.

SmeCrossen - deltävling i SWEcup

I november genomfördes också en deltävling i SWEcup cyclocross. Här fanns deltagare från de allra yngsta nybörjarna till elittävlanden som Kalle Friberg och Lisa Nordén. Liksom vår egen juniormedlem i ECK, och vinnare av SWEcup cycklocross, Ida Jansson. Ida har gjort sig ett välkänt namn bland Sveriges främsta cyklister men också utomlands då hon gjort mycket bra resultat under året som gått. Detta lyckade arrangemang drog till sig många nyfikna besökare i Vilsta.

Klubbmästerskap

Samma dag som höstavslutningen  i oktober kördes klubbmästerskapet i ECK, nu även i form av XCO (Olympic cross country).  Ett  drygt 30-tal ECK:are utmanade varandra om titlarna i klasserna nybörjare, barn/ungdom, herrjuniorer och uppåt samt super ladies.

Läger i Säter

Tillsammans med CK Natén anordnade vi läger i Säter för alla intresserade i alla åldrar. Vi i ECK hyrde ett vandrarhem och delade upp alla deltagare (vuxna, ungdomar och barn) i olika matlag. Trevligheter och mycket socialt umgänge på kvällarna tillsammans på de allmänna ytorna.

Våra eminenta tränare ordnade rundor och lite MTB tävlingar tillsammans med CK Naténs tränare. Från ECK var vi ett 50-tal personer som deltog och minst lika många från CK Naténs klubb deltog i passen under dagarna. Varje dag fanns ett fm-pass och ett em-pass i olika distanser och svårighetsgrader, vi delades upp i olika grupper. Våra yngsta deltagare var en 5-åring från ECK och en 6-åring från CK Natén.

Västmanlands Cup-tävling

Då Sörmlandsserien i MTB har varit inställd några år har vi i stället haft möjlighet att delta i Västmanlands cup, en kombination av MTB och landsvägstävlingar.  I år körde vi den sista deltävlingen och därmed prisutdelningen i Eskilstuna. Hela 71 ungdomar, varav ett 30-tal från ECK, deltog i den populära MTB-tävlingen. Flera av våra unga cyklister fick mycket bra placeringar och pallplatser.

Kurser

Satu Eriksson representerade ECK vid föreläsningen "Dolda utmaningar" som syftade till att stärka sitt ledarskap samt att skapa större förståelse för barn och undgdomar med funktionsnedsättning.

Christer Flygholm, Tommy Eriksson, Satu Eriksson samt Renée Mörkberg representerade ECK vid cykelforum i Nacka, Workshops och dela kunskaper med varandra stod det på kvällens agenda bla.

Träningsverksamhet

Organiserad cykelträning har skett under tävlingssäsongen på tisdagar och torsdagar i Vilsta Glädjande är att vi under året har fått alltfler klubbmedlemmar att engagera sig som stöd till barn- och ungdomstränarna. Ofta är det cirka ett 40-tal deltagare på träningarna.

Då utomhussäsongen tar slut och kylan och mörkret gör sig påmind kör vi även inomhus i Rekarne gymnastiksal en dag i veckan, där många av våra barn och ungdomar deltar. Här har det tränats konditon, fysik och styrka till utomhussäsongen börjar.

Sponsringsavtal och drogpolicy

På vår hemsida www.eskilstunack.se kan du läsa mer om det förhållningssätt vi i ECK antagit till sponsringsavtal, dopning, tobak och alkohol.

Informationen finns samlad i en utskrivningsbar PDF i A5-format på hemsidan.

För juniorer och uppåt är det numera ett krav att genomgå en interaktiv antidopingutbildning i SCF:s regi för att kunna få tävlingslicens.

Samarbete och engagemang

Klubben var under verksamhetsåret engagerad i flera olika samarbeten och diskussioner  i olika frågor:

Sörmlandsidrotten

Idrott för alla

Idrottsforum i Nacka

Världens barn

Tävlingsverksamhet

Via klubbens anmälan och betalning genomfördes ett 50- tal enskilda tävlingsstarterflertalet på MTB men också allt fler på landsväg. Flera av dessa var flerdagarstävlingar som endast räknats som en tävlingsstart.

Klubben har under året haft ett tiotal licensierade tävlingsåkare som deltagit i nationella tävlingar.

Flera av klubbens unga åkare nådde stora tävlingsframgångar. Främst Ida Jansson med bland annat SM-guld och en rad andra segrar både i mtb och landsväg.

Även ECK´s Andreas Jonsson lyckade knipa SM guld i sprint 2015.

Flera klubbens unga åkare tog pallplatser i sammandraget av serien Västmanlands Cup.

En rad ECK-are deltog i den allt populärare Cykelvasan. ECK hade här  snabba åkare och flera andra topptider i en rad åldersklasser.

Två tremannalag från ECK deltog 2014 i den tuffa lagtävlingen Ceres Challenge som körs i Kolmårdsskogarna.

Världens Barn (Rädda Barnen)

Enligt tradition hjälpte ECK till med insamling till världens barn i samarbete med ICA Ekängen.

Lördagen den 27 september stod 4 familjer, både vuxna och barn, iklädda  klubbtröjor med bössorna i högsta hugg utanför Ica Ekängen.
Totalt samlade vi in ....... Kr till världens barn.
Detta har blivit en trivsam och återkommande aktivitet för klubbens små medlemmar och deras föräldrar!

Höstavslutningen

Årets höstavslutning genomfördes vid Odlarskogen med familjetävlingar och middag på kvällen i Internationella Engelska skolans matsal. Styrelsens medlemmar presenterade sig och visade klubbens långsiktiga visioner.

Efter middagen belönades flera av våra duktiga ungdomar och äldre cyklister med utmärkelser.

Årets ungdomscyklist blev Ida Jansson.

Årets cyklist blev Andreas Jonsson.

Årets eldsjäl. Fredrik Gustavsson

Årets träningsflitigaste blev Lucas Flygholm

Årets nykomling blev Tage Häggmark

Eskilstuna Cykelcenters uppmuntringspriser i  form av presentkort delades ut till de till de barn och ungdomar  som kört minst 3 deltävlingar och därmed placerat sig i Västmanlands Cup. Ju högre placering ju högre valör.

Styrelsen vill härmed tacka alla sponsorer, samarbetspartners, medlemmar, ledare, föräldrar och supportrar för ett mycket bra tävlings- och verksamhetsår 2014.

De styrelsemedlemmar vars mandattid går ut, ställer härmed sina platser till årsmötets förfogande.

Eskilstuna den 24  februari 2015

Daniel Wedin           Anna Möller           Tiina Hällbom

Ordförande                     Sekreterare                 Kassör

Christer Flygholm          Tommy Eriksson       Mikael Jansson